Rida i mörker?
Nu är vintern verkligen över oss med mörker och kyla. Hur gör ni andra den här årstiden, rider ni ut när det är mörkt?
Jag jobbar ju dagtid och kommer från jobbet tidigast 16:30 och då är det ju mörkt varje vardag när jag kommer till stallet. Vi har ett ridhus men där är lektioner om man inte väntar till senare på kvällen. Vi har även en belyst paddock som man kan använda när det inte är fruset. Men jag vill ju gärna ha omväxling och rida ut någongång i veckan också och inte bara på helgen. Har en bra pannlampa men tycker ändå att det är lite småläskigt att rida ut själv i skogen, det är lättare med sällskap… Har dock tagit mig i kragen nu och i alla fall börjat skritta ut och Petronella har skött sig fint. Vi står i ett hjorthägn och man ser hjortarnas ögon glimma gula på håll när lampan träffar dem, ser ut som aliens… Brrr
Hälsningar Eva, medarbetare på New Forestponny ifokus

Jag har ju iof ingen ridhäst så för tillfället men förr red jag med pannlampa och hästen klädd som en julgran :P Nu jobbar jag ju så att jag är ledig mitt på dagen så då passar jag på då i så fall :)

Nu rider ju inte jag men jag kan ju erkänna att det blir inga långa promenader med vovven när det är mörkt! Jag bor ju ute i skogen så jag behöver inte oroa mig för "fula gubbar", grävlingarna har förhoppningsvis gått i ide men tyvärr gör ju inte älgarna det. Jag är livrädd att jag ska stöta ihop med en älg när jag är ute. Sen tycker jag att det är lite läskigt med lodjuren och våran synnerligen oblyga rävmamma. Är inte rädd för egen del men Laban är ju inte så stor… Till och med ugglor har varit obehagligt närgångna mot honom. Önskar att skogarna enbart bestod av rådjur och ekorrar ;)
Ha en bra dag !
Hälsningar Annica C
Jag försöker rida när det är ljust, förmiddagar och tidig eftermiddag, vilket jag ju kan då jag läser på distans. Men om det blir mörkt och förr när jag gick i "vanlig" skola, så var det fullt med reflexer och pannlampa som gällde och ut i skogen som vanligt.
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

Ni som ridning i mörker erfarenhet, brukar era hästar bete sig annorlunda än vid ridning i dagsljus? Spända? Så här långt har Nellan varit lugnare än vid skymning som verkar vara den "farligaste" tiden på dygnet, då ser hon (och jag…) gärna lite spöken i buskarna.
Nu när jag skrittade ut sist i beckmörkret var hon också väldigt känslig och lyssnade bättre än i dagsljus. Mjuk och fin i munnen och väldigt känslig i sidorna när vi red lite skänkelviktningar och annat.
Hälsningar Eva, medarbetare på New Forestponny ifokus
Aqua är lite mer spänd, men så är jag väldigt mörkrädd med, och då var det liksom bäcksvart ute (hade inte lampa på henne).
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
Rider bara medryttarponnyn ute i terrängen, vi har ingen ridbana och ponnyn blir 25 nästa år så hon lever trevlig pensionärstillvaro med promenadridning! Hinner oftast inte rida sålänge det är ljust, utom på helgerna då. Men jag har oftast min kompis med så det går fint. :) En av oss rider och den andra går. Hästen är ungefär lika lugn i mörker som ljus, kan bli lite "hoppigare" för bilar, speciellt om de kommer framifrån så att hon blir bländad!
Men det finns lite gatlampor och en hel del hus längs de vägar vi rider så det blir sällan helt beckmörkt. Vi har så mycket reflexer på oss så vi ser nog ut som vandrande julgranar! Reflexväst och reflexband på hjälmen för ryttarna. Ponnyn har benreflexer, reflextäcke, bogreflex, svansreflex och ett tygelreflex som vi satt fast på nosgrimman. För mycket reflexer kan man inte ha! Skulle sitta fint med nån slags reflexer på stigbyglarna också!

#6 finns sånna till stigbyglara som är vita fram och röda bak :)
#7 Har också sett en typ av stigbygelreflexer som är nån slags tjocka "tygpinnar" med fastsydda reflexband. De hänger ner på sidan av stigbygeln, men jag tror att sånadär vita och röda skulle vara bättre! :)