New Forestponny iFokus

New Forestponny

Etikett11-god-morgon
Läst 2467 ggr
Nellan
0

God morgon 23 januari

God morgon!

Söndagmorgon och jag ligger och slösurfar med den bärbara i soffan. Otroligt vackert ute med nästan vindstilla och rimfrost. Vintern när den är som bäst!

Tyvärr är ju inte underlaget så bra att rida på. Snön är ganska hård. Där det varit plogat är omväxlande is och hård barmark. Var ute och red igår och Nellan verkade dock inte så besvärad. Mkt pigg och glad. Har äntligen fått på snösulor i veckan med så nu slipper man styltorna. Broddad är hon med två korta brodd i varje hov dygnet om även i hagen. Hon har bara en hagkompis och de kommer väl överens så jag vågar ha bakbrodd och det är mycket tacksamt nu. Ser hur de som ej är broddade halkar… Sen har jag extra mkt halm i boxen nu när brodden är på.

Hur gör ni andra nu med is och annat. Brodd, snösulor, oskodda?

Hälsningar Eva, medarbetare på New Forestponny ifokus

sallberglina
0

God morgon!

Har inte hunnit med NFiF på länge nu. :(
Det är ett elände att rida nu. Jag har brodd och sulor på mina, men det är ju antingen blankis eller skare som gälle roch här börjar vägarna ge vika nu. :(

Karinpe
0

Hej hopp!

Läget? Forumet har visst haft lite jullov.. :) Snart är det vår och då blir det lite roligare att ha djur..

Jag har -tur- och har mycket snö kvar--->ingen is där jag går med hästarna till hagen. På grusvägen/stallplanen är det blankis men där har jag grusat ordentligt. Mina stora ponnyer har haft framskor och inga brodd hela vintern: det har funkat helatiden utom den natt det hade regnat på isen. Jag har inte ridit nånting tyvärr, har inte haft motivationen.

Idag har min hovslagare varit här och tagit bort skorna + verkat. Majvi ska mätas i veckan och hon är ganska mycket på gränsen så bäst att ta det säkra före det osäkra och mäta henne nyverkad.

Igår lasttränade jag lite med mina numera tvååringar. Sen provade dom träns också, det va äckligt blä.

sallberglina
0

Jag ska mäta Aqua på måndag. Hade ingen aning om att det var mätning då (kort varsel här) så hästen är inte verkad på ca 6 veckor, skorna inte slitna och det är väl lite för mycket hull på henne nu. Men hon mätte 139 på 3-års och då var hon uppblåst, så jag är inte så jätteorolig. Snarare orolig för hur vi ska ta oss upp och ned för backen här hemma..

Karinpe
0

Ser fram emot rapport :)

sallberglina
0

Ja den är ju minst sagt intressant, och då kan jag säga att resan gick bra.. Har huvudvärk nu så orkar inte skriva här, men läs gärna här hur det gick!

Karinpe
0

Nää orka läsa om du inte orkar berätta (Ctrl C+Ctrl V?) ;) Men skönt att det gick bra att köra iallafall. Jag tvekade lite på körningen idag eftersom jag var 1 dm från att köra i diket igår, men bestämde mig att åka idag ändå eftersom det var viktigt.

Jag har iallafall mätt allt som ska mätas i år och med lättnadens suck blev min storponny en ponny och inte en häst. Dessutom utan problem/tjafs/ridning/nedverkning.

Ponnyn innan min mättes i 30 min :S Riktigt tråkigt att behöva vänta på det, dessutom trängde sig skitungen (som höll i snöret) före mig i kön till mätningen. Tyst Den såg knappast ut som en C-ponny utan mer som Malva (144 cm), men den blev en C-ponny till sist. Majvi var f ö inte störst av ponnyerna som var där på mätning, undrar hur det gick för dom andra..?

Är ganska intresserad av hur storlek (höjd) nedärvs hos hästar, någon som har en idé?

sallberglina
0

Saxat från bloggen då:

"Då var vi redan hemma igen. Mätningen var över lika fort som vi kom dit i princip och jag är väl kanske lite förvånad över hur det gick till med tanke på de nya skärpta reglerna angående ponnymätning. Exempelvis trodde jag att man kanske skulle undersöka hovarna så att de inte var för nedverkade, mäta skor och eventuella sulor bl.a.

Aqua mättes till 140,0 cm och då var hon inte direkt avslappnad, absolut inte nyverkad och hon har skor som knappt är slitna efter vinter och vila samt sulor. Hon hamnade ju som tur var på rätt sida om gränsen, men så stor känns det inte som att min c-ponny är..

Som tur är verkar Aqua vara färdigväxt och omständigheterna under dagens mätning var ju då inte helt optimala. Visst är det önskvärt med maxade ponnyer och inte ska det behöva fuskas för att få ned dem dit de hör, eller inte hör, hemma, men jag tycker allt att de ska få lite tid på sig så de slappnar av något så när."

kazper
0

Det verkar som att de olika mätstationerna gör på lite olika sätt, lite konstigt nu när det ska vara på lika villkor?

Vad har ni fått betala för mätningen i år, betalat på plats eller räkning?

Karinpe
0

Mantorp har kostat 300 kr/mätman kontant med kvitto (dvs 600 kr för alla som mäts, oberoende om det -behövdes- två mätmän enl. gamla regler eller inte). Dock första gången jag fått kvitto när jag betalat mätning. Ena mätmannen tittade inte enns på min häst, skrev bara på intyg och kvitto och tig emot pengar. Dessutom kommer en faktura på klinikavgift inkl veterinäravgift och jag har ingen aning om den blir på 100 eller 500 kr. Ganska onödigt dyrt tycker jag. 600 kr + lets gissa på 300 kr till totalt 900 kr för 5 minuter…? Ta betalt per påbörjad minut istället?

Både mätmän och veterinär var dock väldigt trevliga och hjälpsamma mot alla som ville ha hem ponny/mindre ponny, och de verkade ha en rolig dag på jobbet.

För mig är det inte riktigt lika vilktigt att få exakt rätt höjd på mina hästar. Det beror ju på så många olika saker: Allt som Lina skrev (hovar, skor, sulor), hull, spänd ponny kan bero på allt från dålig dag till många hästar på plats (mina myser med bruna, blir förbannade på gula och är rädda för vita), många nya saker (travhästar med vagnar, lastare som kör skit i skopa nonstop precis utanför), ridning/inte ridning innan, spänner sig vid transport och listan fortsätter… Svårt att mäta -exakt-.

Lina: Är du orolig för C-ponnymåttet?

Majvi mätte jag på 3års: 148 cm, 4åring: 146 cm, 6åring: 148 cm (alla gånger nyverkad). Hemma är hon 152 minst, hon slappnar helt enkelt av när vi ska visa upp oss.

sallberglina
0

Jag fick betala 300 kr / mätman och tror vet. går till 450, så totalt 1050 för en mätning som tog 2 minuter + ifyllning av papper då, ca 5 min. Dyrt kan man tycka!

Eftersom jag ska sälja Aqua framöver, vet inte när, antingen som 5- eller 6-åring troligtvis så tänker jag att det inte ser så bra ut i papprena att hon mättes precis till gränsvärdet som 4-åring. Men som jag skrev var hon då INTE nyverkad, hade inte slitna skor, hade sulor och var inte avspänd. Förhoppnigngsvis tror folk på en om det nu skulle bli innan hon fyller 6 år och mäts om. 

När upplever ni era hästar som färdigvuxna? Aqua kan ha växt någon centimeter eller två sedan jag köpte henne när hon var 2,5 år, men nu tycker jag hon verkar stabil (4 år nu)

sallberglina
0

Just det, min storhäst som jag tävlar är ca 157 cm. :P Inte mycket större än din! Varför finns det inte e-ponnyer? :P

Karinpe
0

Gråt för det höga priset. Uncalled for…

Jag tycker NF-ponnyn är ganska förutsägbar hur stor den ska bli från att den är senast 3 (men nerdärvningen förvånar mig varje gång). Mina tidigare 3-åringar har inte vuxit mycket på höjden, utan isf musklat sig och därför lyft sig lite över manken.

E-ponny: maybe men då skulle D-ponnygränsen ändras till 150 kanske..? Då är min ju en D-ponny iallfall.. Förhoppningsvis har din storhäst lite bättre förutsättningar för hoppning jmf med min :) I dressyr kan det kvitta. :)

sallberglina
0

Ja, d-ponny yill 150 tycker jag med!

Är inte så orolig för min som är 157, hon kan hoppa ändå och jag tävlar inte så högt pga att jag är lite höjdrädd nuförtiden. Men hennes avkomma som jag inte vet vem pappan är till, ca 2,5 år nu, han ligger på d-ponnymått just nu. Han växer såå långsamt och jag har ingen aning om hur hög han tänkt bli. Säkert 150-152.. Bara för att!

Karinpe
0

Min vet.räkning kom i fredags: 450 kr i vet+klinikavgift (per häst). Totalsumman är tokmycket tycker jag! :(

sallberglina
0

Ja, 300 kr/mätman (dvs 600) + 450 kr vet.avgift är det som gäller.