New Forestponny iFokus

New Forestponny

Etikett00-allmänt
Läst 2672 ggr
Nellan
0

Vårtecken!

Känns vintern lång?
Är du drabbad av kolik och fång?

Får du skotta även taken och har du ont i baken

efter att ha halkat på väg till hagen,

eller du kanske kom glidande på magen?

Är ditt vatten fullt av is och har du ingen mera flis

att slänga ut på gången, ja känns även denna vinter som en lång en?

Hav förtröstan, snart är våren här! Och nu tycker jag att det är dags för tråden med vårtecken!

Hälsningar Eva, medarbetare på New Forestponny ifokus

Nellan
0

Denna veckan har ljuset kommit så mycket att jag hann rida en sväng efter jobbet och bara ha pannlampan på en liten stund på slutet!

Dessutom är fällningsperioden här, det har börjat yra hår när man borstar. Bye bye vinterpäls.

Foresta
0

Här fäller hästarna och det är ljusare på kvällarna, härligt! Dessutom närmar sig ju avelsvärderingen Skrattande

Hlsn Helena, medarbetere på New Forestponny.ifokus

~ Dimmans stuteri ~

Karinpe
0

Fortfarande vinter i Linköping :(

kazper
0

Vår?

Här var det -18 grader i morse och vattnet fryset i stallet. Visst är det betydligt ljusare nu på kvällarna men man känner inte speciellt mycket för en ridtur då underlaget antingen är isgata eller hård skare.

Vart tog våren vägen?

Nellan
0

Här har kommunen rensat kanterna runt Nissan på sly och grenar för att bättre ge plats för fiskarna inför fiskesäsongen som snart drar igång.

Igår när jag cyklade hem mötte jag halva HBK som var ute och joggade, bara drygt en månad kvar till allsvenska premiären. Undrar hur många planer som är spelbara till den 2 april? Örjans vall här är i alla fall snöfri men tämligen frusen…

nabben
0

Tyvärr, här finns inte ett vårtecken så långt ögat når.

-34 i morse. Nu nere i -17 o snöar.

Om jag ändå ska försöka få fram ett enda litet, så tappade Aragorn en 3-4 strån igår vid borstningen. Vackert så.

När jag letar så hittar jag ett till. Utstälning i Kumla, visserligen heter det vinterutställning, men när de drar igång brukar man känna att våren är på gång. Åker med Frodo, 2 års hingsten. Han liknar just nu ett gose djur med ljuvligaste mys päls,  mer än en utställningsponnySkrattande-

Vi måste nu kolla om vi kommer ut från vår väg med transporten, ev måste vi skotta upp kurvorna, det är så mycket snö, (höga vallar)så jag vet inte om vi tar oss igenom med bil o släp.

nabben
0

Hej.

Äntligen!!!  Idag har jag känning av att det ska nog kunna bli vår o sommar även i år.

Solen skiner det droppar från taket. fåglarna sjunger ( fråga mej inte vilka ). Ponnisarna har helt plötsligt börjat släppa jätte mycket päls. Ligger en hel matta av lösa strån på ryggarna. Så härligt,

Nellan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Igår såg jag snödroppar i en trädgård när vi var ute och gick. Man blir så glad!

Skogalund
0

Lanthandeln där jag bor har tagit hem säckar med jord, gödning och så´nt. Ni vet "köp fyra säckar för 100 kr". Jag blev jätteglad när jag såg det, för i naturen är det inte så mycket vårtecken ännu.

Hästarna har haft en lång fällningsperiod i år. Da Capo var först ut, han började redan i slutet av januari medan en del av ponnyerna inte börjat riktigt ännu. Så det känns inte som ett vårtecken i år, eftersom det har pågått så länge.

Jag köpte melodifestivalskivan i helgen. (Jag jag vet att jag har tyckt att årets låtar inte är så bra…..men att köpa den skivan är tradition i vår familj och låtarna blir bättre ju mer man hör dem. Dessutom har jag inte någon  musiksmak Skäms ) Hursomhelst, så är den skivan ett riktigt vårtecken för mig. Jag gillar att lyssna på den och vårstäda. Det är grejer det!

snarpa
0

Jag måste bara berömma Nellan för den inledande vårdikten, det är så poetiskt att man kan börja gråta. Har läst den flera gånger och måste bara skriva det.

Här i Östergötland är våren sen i år, i "min" hage brukar man kunna finna blommande blåsippor i soliga lägen 9 mars men i år syns inte ens ett enda blad! Talade precis med en vän i Lund som berättade om snödroppar och vintergäck, man blir ju bara förbannad….

Mycket hästludd har det börjat bli, till framtida glädje för de små fåglarna. Det är roligt att finna nedfallna småfågelbon på sensommaren med inflätade ponnyhår och veta att där tidigare bott fågelungar. Vitt Welshludd är det mest populära…..

De flesta vägarna är nu iallafall utan is, det är inte längre lika spännande att släpa runt med transporten som det kunde vara när vägarna var packade med is.

Ännu sitter dock både schaktblad och snöslunga kvar på stortraktorn utifallatt, man har ju varit med förr…

nabben
0

# 9 Jag brukar också köpa den, även om inte allt faller mej i smaken, ett litet vårtecken.

Hörde på radion igår, att första tranan landat vid Hornborgarsjön, det om nåt är väl ett vårtecken.

Sköt om er!

Nellan
0

Alla vårtecken är inte superroliga…

Vi har massor med lera i hagen för tillfället och igår när jag mockat och tömde kärran så var där småflugor på gödselstacken! Fast jag är glad för fåglarnas skull att insekterna börjat vakna.

mugogi
0

Här ligger det massor med snö men det mesta har faktiskt försvunnit från vägarna nu. I alla fall om man håller sig borta från skuggan, där ligger isen tjock, blank och livsfarlig! (Den som uppfann broddar borde få Nobelpriset!). Inga vårblommor eller så än men det har börjat komma fram lite fult brunt gräs. Alltid något. Och den ena Pionen är på G!

Ha en bra dag !

Hälsningar Annica C

sallberglina
0

Här har vi fått 1,5 dm snö inatt och under dagen, men vi hoppas det var sista snön för ett bra tag nu och att det blir vår på riktigt i nästa vecka. :)

nabben
0

Här ligger oxå mycket snö kvar, men vi har nu haft plusgrader dagtid. Nätterna är fortfarande riktigt klla, vi hade ända ner till -17 ifredags.

Men det är helt fantastiskt jag ser grus på vägenGlad.

sallberglina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag har jag sett snödroppar titta fram! :)

sallberglina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag åkte broddarna av! :)

Nellan
0

Igår hade jag två rejäla vårteckan, eller nästan sommartecken?

Jag såg årets första utslagna maskros och slog ihjäl en mygga!