New Forestponny iFokus

New Forestponny

Etikett00-allmänt
Läst 1484 ggr
Power
0

HJÄLP!

Jag har en fråga till er alla där ute, HUR vet man när man är redo för en egen ponny? Hur vet man att man har dom kunskaperna och den efarenheten att ta de ansvaret? Jag har ett stort problem att lista ut de här. HUR får man den kunskapen som behövs? Och när vet man att man har den?

Power
0

riktigt tacksam för svar!

LillaLinn
0

Du kan ju prova att hyra en ponny under en period innan du köper :)

Nellan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hur mycket och vad man bör kunna tycker jag beror mycket på hur mycket hjälp man kan få. Är det ens första häst så tycker jag att det kan vara bra att stalla upp på ett ställe där det finns utbildad/erfaren personal/stallägare som kan hjälpa till med att tex beräkna foderstat, lägga bandage vid akut skada etc. Det krävs mer kunskap om man ska ha häst hemma själv. En bra tränare är också guld värd och att det kanske finns någon i omgivningen som kan sitta upp på ponnyn och rida till den om det skulle uppstå några problem i ridningen. Och då förstås givet att om man inte är så erfaren själv att man då köper en välutbildad ponny med ett trevligt temperament. Har man den här hjälpen så löser man mycket under resans gång även om man inte har så mycket erfarenhet i början själv.

Sen ska man också minnas att en egen häst ska skötas varje dag. Fundera på hur du löser det när du blir sjuk, behöver åka bort etc. Räkna också på vad det kommer kosta och se till att det finns pengar till oförutsedda utgifter, de kommer ALLTID när man har häst…

Prata med din ridlärare om du rider på ridskola idag. Kanske kan du bli medryttare på någon häst eller hjälpa till lite extra först och samtidigt känna på det lite mer?

Hälsningar Eva, medarbetare på New Forestponny ifokus