Hingstval 2011
Då jag inte vill sno Linas hingstvalstråd startar jag här en ny där alla kan spekulera vilt om vilka de har på tankarna. Jag kommer betäcka följande ston nästa år: Rosita (om hon är still going strong), Tomac's Umbrella och Valentin Bernice
Rosita (e. Stardust-Wotton Bracken)
Tomacs Umbrella (RDG-Robin)
Valentin Bernice (RDG-Gondoljär)
Brukar ju iof inte bestämma mig förns efter avelsvärderingen då det kanske kommer någon ny snygg förmåga :)
Rosita vill jag gärna ha någon RDG fri hingst till, Betäckte med Izor i år men hon föll ur så är hon ionte dräktig kanske jag provar honom igen, men står han i östergörland är det ju lite väl långt…
Ella kan jag tänka mig tex Jolly Roger
Bernice Jolly eller kanske S. Lotus? Eller Gullabos Santory?
Förslag någon, har ju inte såbra koll på vilka hingstra som finns här "nere" Kan tänka mig åka till skåne oxå. Nu när jag äntligen bor närmre :)
Vad betyder RDG?
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
Adderar väl min med:
Dunders Aqua (12,5% GW e. Fredriksbergs Kavat-Bacarac)
0% GW, C-ponny enda kraven på hingsten
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

Rodlease Dancing Gold :)
Aha, tack för förtydligandet!
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

Låter Bengt dig betäcka Bernice med vem du vill? Av de du räknar upp till henne tycker jag personligen bäst om Lotus. Vilken Jolly menar du förresten…?
Ha en bra dag !
Hälsningar Annica C

Ja jag får betäcka med vem jag vill, men jag brukar lägga fram hur jag tänker och så. Skönt det för vi kommer väldigt bra överens :) Jolly roger tänkte jag på :) Jag gillar oxå Lotus, tuff one där! och det finns säkert fler här nere som jag inte tänkt på, alla skåne hingstar har ju gått bort tidigare för min del 60 mil har varit lite väl häftigt att åka..

Jag har fyra, ev fem ston att betäcka 2011. Jag har inte bestämt mig helt ännu, men planerna är såhär ett halvår innan betäckningssäsongen:
Dimmans Elmia - Miclas Activ eller Jolly Roger
Fredriksbergs Kamé - Jolly Roger
Hembys Kalypso - Dimmans Eros
Lady Jane - Dimmans Eros
och om jag betäcker Dimmans Denitha (hon är nu utlånad och tävlar i dressyr) så blir det med Dimmans Eros.
Det kan bli ändringar efter avelsvärderingen, har hört det ryktas om några riktigt spännade hingstar som skall visas - och de kommer att stå uppstallade i Skåne.
Hlsn Helena, medarbetere på New Forestponny.ifokus

Spännande nu blir jag nyfiken, längar tills det börjar bli dags för tråden om vilka hingstar som ska visas på avelsvärderingen, men det är väl lite tidigt ännu…

#7 Gillar tanken på Kamé + Jolly Roger och Lady + Eros :) Och eftersom jag blev störtkär i Activ så tycker jag att han och Elmia borde få en stjärnbebis ihop 
Ha en bra dag !
Hälsningar Annica C
Jag har ju slutat med NF avel, men men men…..Etna väntar ju Activ-bebis, så en till blir det ju iallafall. Jag har funderat på att betäcka henne med Eros
nästa säsong ifall allt går bra med dräktighet och fölning.
Sedan har jag Etnas underbart härliga dotter Vicunja (e. Dizney) också. Men hon får nog vänta på att bli mamma (länge). Man måste ju sälja det man producerar också och det lyckas jag absolut inte med:( tyvärr.
Som det ser ut just nu kommer jag att betäcka 2 ston nästa år, Zalvia och Norma.
Till Zalvia lutar det åt Aristocrat
Till Norma blir det troligtvis Esa eller Dimmans Eros
Men det är bara planer än så länge… Tilda ska i varje fall inte betäckas och troligtvis inte Goldie heller. Jag kan ju inte betäcka så många när jag inte säljer fölen:)

Här kommer en lista på några av favorit hingstar till stons (denna lista är alltså inte alla mina favorit hinsgtar så ta det inte ås att jag inte gillar övriga hingstar) Vill gärna ha lite synpunkter på vilken hingst till vilket sto osv lite kanske varför just den kombinationen, andra förslag mottages oxå givetvis :)
Cristalls Jolly Jumper
Gullabos Santory
Jolly Roger
Lunnalyckans Tacado
Priory Dallas
Sturevallens gentleman
Sörbys Lotus
Sörbus O'boy
Sen gillar jag ju O'connor och Izor oxå men det är förmodligen för långt att åka.

Här hittar ni bilder på stona :)

# 12
Vad intressant! Det vore ännu mer intressant om du skrev och motiverade varför du gillar just dessa hingstar och varför du tycker att de skulle passa dina ston!

Ja du det är väl det jag håller på att klura ut :P men många av dessa hingstar har ju bevisat att de är bra, fått avkommer som både exteriört och prestationsmässigt visat att de är bra :) De flasta av dem (om inte alla) har bra gångarter vilket är viktigt hos mig. Vad gäller alla mina tre ston så har de ju fått 98888 kansek något bättre och något sämre på visa punkter men jag tycker själv att de är ganska jämna men med en ritkigtbra typ, i mina ögon.
Ella vill jag gärna ha en äldre högt premierad hingst till för att ge avkomman bästa chans. Bernice har ju visat att hon lämnat bra så där fungerar både en äldre och yngre.
Vill ju tillägga att OM Romero visas och OM han skulle hålla måtten, vilket ju är ljusår härifrån :P så kommer jag givetvis betäcka ella och bernice med honom :)
Rosita är lite samma som Bernice fast kanske ännu mer noga med bra gångarter,även även hon fått sina 88 :)
Vill gärna ha lite tips bland de hingstarna ni som sett dem live och så :)

#10 Etna+Activ kan du sälja till mig!

Nu har jag en ytterligare uppdat med förslag:
Rosita - Gullabos Santory
Ella - Sörbys Lotus
Bernice - Sörbys O'boy
Åsiker?
#16 Ha ha, jag försökte ju sälja "svartisen" Santory+Etna till dig
!

#17 har du någon bild på den?

#17 Jag tycker det låter toppen…! 

Jag behöver väl knappast säga vem vi ska betäcka med=)
Stackarps Diplomat blir det såklart,
stona vi ska betäcka är:
Tomacs Omega
Tomacs Sessan
Tomacs Tindra
Vi vill ta fram gångartsföl och väljer så klart då ingen annan än vår egen hingst då han visat vid tre olika tillfällen i år att han har väldigt bra rörelser ! Ett stort plus är att han även hoppar kanon. Så förhoppningsvis blir det avkommor som kan både och.:)
I år har han betäckt nio ston, det ska bli så spännande att se hans första årgång!

Ja det ska det verkligen bli! Nån gång ska jag ha ett sto e. honom :) eller varför inte en hingst :P

#18 ja men jag vill ha en stounge, inga jobbiga hingstar :) se till att det blir ett sto nu!

#18 Jättesnygg "svartis" på din hemsida, men det står att han är efter Gullabos Camus. Har du några nyare bilder på honom?
Gullabos Santory träffade ni kanske på i Borås i helgen, då jag ser att ni var där? Jag ser han fick en 2.plats i Msv B (120 cm) !! Och så står det att han är till salu.
Och otroligt duktiga flickor och ponnyer du har, lycka till på SM nästa helg 
#24 Ja, du har så rätt. Vet inte vad jag tänkte på när jag skrev det första inlägget
. En vardag var det och allting, så jag kan ju inte skylla på för mycket vin eller nåt'……
Såg Santory i helgen, tyvärr bara vid framridning och så. Inte inne på banan, men det gick väldigt bra för honom hela helgen vad jag kommer ihåg. Jättesnygg!!!!
Tack! Det ska bli kul att åtminstone få vara med på SM, tjejerna har kämpat länge med att försöka ta sig dit. Det är inte lätt att kvala med D-ponny (eller "slarvig" C-ponny heller för den delen)! Själv får jag vara hemma och sköta alla hästarna alldeles själv från torsdag-söndag. Puh, det kommer bli jobbigt!

#25 Håller tummarna att det går bra! Lycka till :)
Ha en bra dag !
Hälsningar Annica C

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har ni bestämt er? Nu är ju betäckningssäsongen i full gång. Så här ser det ut här: Hembys Kalypso - Dimmans Eros Dimmans Denitha - Dimmans Eros Dimmans Electra - Miclas Activ Lady Jane - Miclas Activ Dimmans Elmia - Miclas Activ Kamé har jag varken bestämt hingst till, eller om hon skall betäckas överhuvudtaget.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hos oss är planeringen så här:
Stackarps Paola - Vognmandgårdens Akrobat
Lövsjöens Wanessa - Vognmandgårdens Akrobat