New Forestponny iFokus

New Forestponny

Etikett05-hästhälsa-och-hästhållning
Läst 3608 ggr
[tjejensomlovemarsvin]
0

Nån som vet??

Heej:)

Jag har smäcker D-ponny som har eksem. Drf ska hon inte ha för mycket fett och blablabla som ni nog redan vet. Men hur ska ja utfoddra henne? Vilken mängd vilken sort osv?? SNÄLLA JAG BEHÖVER HJÄLP NUUUU!:)

[tjejensomlovemarsvin]
0

Kan jag ge granngårdens orginal pellets. Och isf hur mycket dagligen och ved ska de kombinerass med??

Nellan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om du har en eksemhäst ska du i första hand skydda den mot knott. Dvs tex ett eksemtäcke, stalla in när det är mycket insekter, använda insektsmedel. Jag ska inte säga att det inte spelar någon roll för eksemet hur du utfordrar den men det viktigaste är att skydda den mot knotten.

Som alla hästar ska den ha en balanserad foderstat där den får sina behov tillfredsställda. Vad du ska ge och hur mycket beror på vad ditt grovfoder innehåller, om den är lätt eller svårfödd, om den arbetar hårt etc. Jag vet inte vad du har fått det från att den inte ska ha för mycket fett? Det finns vad jag vet ingen sådan rekommendation för eksemhästar.

Ge den tillräckligt med grovfoder, ge ev tillskott om den är dålig i magen och vid foderbyten tex probimin eller vanlig bakjäst och se till att den får de mineraler den behöver. Linfröolja finns det studier på att det har gett lindring till en del eksemhästar så det kan man också prova. Annars hade jag fodrat den som vilken häst som helst.

Kliar sig din häst fast du använder eksemtäcke skulle jag rekommendera dig att smörja in den med något preparat innehållande benzyl benzoat, det fungerar. Finns tex här http://www.hyperdrug.co.uk/Easivet-Benzyl-Benzoate-Application-1L/productinfo/BENZYLEASI/ eller här http://www.chemistdirect.co.uk/killitch_1_20023.html

Hälsningar Eva, medarbetare på New Forestponny ifokus

[tjejensomlovemarsvin]
0

Tack så mycket. Men vad jag har hört ska den inte få i sig för mycket fett så jag skulle ge havre elr pelets eftersom det inte är så mycket fett i!? Medans andra säger att havre har en hög fett halt. Jag vet ju att havre har hög fetthalt så det ska hon inte få.

Tack för tippset på salvor. Babby olja säger vissa att hjälper, knott medel e ett måste och ett exemtäcke. Men knottmedel finns ju nästan inget av?? Jag vet inte riktigt vad jag ska andvända jag får prova men exemtäcke kommer iallafall vara påsatt hela sommaren. Men tror du att jag kan ge den de där fodret från granngården om jag ska fodra den som en annan häst plus mineraler då såklart, måste den ha något annat också som t.ex betfor lite havre nån gång elr fibergi???

[tjejensomlovemarsvin]
0

Putt:) ^^

Trim
0

Du har kanske någon vuxen hästkunning i stallet där du har din häst som kan ge dig råd?

[tjejensomlovemarsvin]
0

Tack för tipset :)

Scillajsa
0

Jag har haft exemhästar förut och att dom inte skulle äta fet mat har jag aldrig hört. Det viktiga som många skriver är att dom har täcke på i ur och skur. sen får man smörja så skinnet är mjukt hela tiden..

Hovgarden
0

Att det skulle finnas någon vetenskaplig bevisning om att man ska utfodraknotthästar på ett visst sätt finns inte.

Däremot har man genom forskning sett att det är där svidknotten finns som hästarna utvecklar exemet om de har anlag för det.

Så utfodra din häst som en vanlig häst. Sen är det som Nellan och Scillajsa säger att du får skydda din häst och behandla den så den lider så lite som möjligt av detta :)

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan