New Forestponny iFokus

New Forestponny

Etikett03-avel
Läst 3623 ggr
Skogalund
0

Dräktig - brunst?

Vårt sto Yanni betäcktes i somras. Vi ultraljudade henne aldrig, men hon visade inga brunster, så vi antog att hon var dräktig.

En kväll i oktober stod hon dock vid staketet som vetter mot hingstens hage och kissade flera gånger. Jag misstänkte då att hon kanske resorberat och var uppmärksam på om det kom flera brunster under hösten och vintern, men jag har inget sett. Däremot har vår stallhyresgäst sett Yanni stå och kissa vid ett tillfälle vid hingsthagen, under vintern. Hon tolkade det som "brunstkissning".

Yanni har vid sina två tidigare dräktigheter, inte varit särskilt tjock, så det är svårt att avgöra om hon är som hon brukar vara vid den dräktighetstiden eller inte. Det är dessutom hela tre och en halv månad kvar till förlossningen, om hon är dräktig, så hon behöver ju inte vara så tjock ännu.

Min fråga till er är, har ni varit med om att ett sto har verkat brunstigt under pågående dräktighet? Känner ni igen något av Yannis beteende med sitt kisseri?

Kanske är det olika om dräktiga ston går i närheten av en hingst, gentemot om det inte finns någon hingst i närheten?

Jag hoppas naturligtvis att hon fortfarande är dräktig, men jag känner mig väldigt osäker.

Har era icke dräktiga ston börjat brunsta efter vintern ännu? Eller har de brunstat hela vintern? Våra ston har gjort lite olika, en del har brunstat och en del har inte gjort det (vad jag har märkt). Men vi har inte haft någon "vårexplosion" än.

Elshira
0

Jag har bara varit med om det en enda gång, med ett arabsto som hade sin "käresta" (också pappa till fölet) som hon kunde kissa/knöppa åt även om hon egentligen inte var brunstig. De andra hingstarna i stallet hatade hon dock när hon inte var brunstig.

Så visst det går, har även ett sto som jag går och funderar på med nästan samma problem som du. Hon har aldrig varit brunstig under dräktighet förr, men betäcktes i sommras vid tre brunster (pappa är våran egen men är 27 år gammal med lite halvtaskig spermie produktion och numera bara en testickel).

Hon pissade inte brunsten direkt efter men senare på hösten och har nu i vår pissat vid 2 tillfällen. Men jag har problemet att min alltid ser dräktig ut och hon visar aldrig det minsta täcken på dräktighet eller fölning mer än man helt plötsligt upptäcker ett föl så vi funderar på att köpa ett graviditetstest (typ sånna som vi har för människor men för häst) och testa hemma :) Det kanske vore en idé om man inte vill ta ut veterinären =)

Hakuna matata!

Foresta
0

Min Peggy visar brunsttecken under hela sina dräktigheter, det har hon alltid gjort…

Hlsn Helena, medarbetere på New Forestponny.ifokus

~ Dimmans stuteri ~

T-restorp
0

Varför inte göra ett enkelt urintest. Wee foal kostar ca 300 pix och är ju, som vi tidigare konstaterat här på forumet, ganska tillförlitligt.

stutericellys
0

Hej!

Ja…det där med brunster kan ju vara så olika….spännande faktist..

Nu mera då jag har några ston så ser jag tydliga brunster på "ledarstoet" i flocken och så hakar de andra stona på (yngre) med sina brunster men ej lika synligt.Då brukar ledarstoet bete sig som en hingst …(det är sån kärlek så..)

Men jag åker alltid till  min veterinär och gör ultraljud på  16 dygnet och ca 45 dygnet för jag vill veta säkert.

Tycker det är SÅ spännande att få se fosterblåsan,fostret….Skrattande.

hälsn Åsa

Elshira
0

#4 Hade ingen aning om det du sa att ledarstoet agerar "hingst", men de senaste två dagarna har vårat ledarsto aggerat "hingst" till sina två döttrar på 3 och 4 som är brunstiga. Hon stog lite snett bakom och kuttrade, nästan så man trodde hon skulle hoppa upp och betäcka xD

Aldrig sett detta förr!

Hakuna matata!

stutericellys
0

Ja…visst är det märkligt beteende..Skrattandekuttrandet känner jag igen och de andra yngre  stona gillar det…(det se ju så gulligt ut)..men mitt 20 åriga russsto hon kan oxå om de är högsäsong resa sig lite och tendera till rida på dem. Min veterinär berättade för mig att om ett gäng kvinnor bor tillsammans en längre tid då synkroniserar de sina menstruationer tillsammans…precis som hästar…..

Elshira
0

#6 Jo det har jag hört ^^

Hakuna matata!

Hovgarden
0

Mitt ungsto bettede sig lite och lät som en hingst efter att hon blivit dräktig, riktigt mörk stämma, nu är hon äntligen sitt sanna jag i gen och börjar känns sig svullen tror jag :P Fölet kommer i Maj så det är inte så lång tid då kommer jag att ha 3 generationer här på gården känns lite facinerande :)

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Skogalund
0

#4 Jag brukar också alltid ultraljuda mina ston, men med den här damen blev det helt enkelt inte av. Och även om jag hade gjort det så hade jag ju varit osäker nu, med tanke på de där två "brunstkissningarna".

Om hon inte är dräktig så borde hon nog visa brunst snart igen, nu när våren verkligen är i antågande på riktigt. Så snart vet jag förhoppningsvis hur det "är ställt" med henne.

Helena, visar Peggy brunst regelbundet eller bara då och då?

lovsjoen
0

Och föl blev det på Yanni har jag sett Glad

Mitt dräktiga sto i år är inte kollat på ultraljud. Hon har inte visat någon brunst under hösten och vintern, men hon är inte sur på hingsten. Hon står i boxen brevid honom, med närkontakt. Hon har varit lite pipig vid kontakt med honom, men på ett vänligt sätt Flört

Men hon uppför sig lite konstigt vid utsläpp. Då går hon rakt bort till ett fem-årigt sto och ska dia Skrattande Så visst kan dom vara lite konstiga under dräktighet.

Hovgarden
0

Ja det är ett under hur hormoner påverkar oss tjejer, ston som tjejer ^^

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan