New Forestponny iFokus

New Forestponny

Etikett06-färgfrågor
Läst 2770 ggr
exitingsvillemo
0

Isabell-färgade hingstar

Skäck och albino är ju inte godkända färger inom NF-aveln. Men sen står det i rasbeskrivningen att isabella hingstar födda efter 1990 inte får godkännas… Varför är det så?

Hovgarden
0

Tror helena kan svara bra på det, men som jag fattat så har engelsmännen bara bestämt det helt enkelt. Är ju sjukt då man fortfarande får avla på isabellston och gulbruna hingstar och ston som ju bär på samma anlag… Tycker det är mycket tråkigt!

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

exitingsvillemo
0

verkar mystiskt. Speciellt, som du säger, om man får avla på isabell-ston samt gulbruna hingstar. Gul anlag som gulanlag liksomObestämd.

Detta borde ju i längden förstöra även för de isabellfärgade stona. Eller Gulanlaget överhuvudtaget. Tråkigt, det är ju en så spännande färg.

Hovgarden
0

Ja jag tycker oxå det är mycket tråkigt då jag framfrö allt är frälst i gulbruna, som dte ju på ett sett inte drabbar, men hingstar med gulanlag finns det  ju inte gott om…

/Katja

Lindbygarden
0

Jag tycker också att isabell och gulbrunt är fantastiskt fina färger.

exitingsvillemo
0

själv tycker jag att gulbruningarna är vackrast av gulanlagen. Men som sagt, för att få mer gulinlag borde man ta mer tillvara på isabellerna.

Hur är det med dubbelgula individer? Är det godkänt då?

Foresta
0

Nej, dubbelgula individer (som tidigare kallades albino) är inte godkända enligt rasstandarden.

Hlsn Helena

Hlsn Helena, medarbetere på New Forestponny.ifokus

~ Dimmans stuteri ~

exitingsvillemo
0

ok, blev förvirrad där, eftersom dubbelgula inte är samma sak som albino.

Foresta
0

Nej, precis, dubbelgula är ju inte detsamma som albino, men tyvärr användes ju den den felaktiga benämningen albino i både stamböcker och rasstandard tidigare. I rasstandarden för New Forest står det fortfarande albino men jag hoppas att det kommer att revideras när Plan och riktlinjerna skrivs om nu i vår.

Hlsn Helena

~ Dimmans stuteri ~

exitingsvillemo
0

ok, men då känner jag att jag har lite mer koll. Tack Helena för informationenGlad

exitingsvillemo
0

förresten! Hur är det med blackanlag? Finns det hos NF och är det isåfall önskvärt?

Foresta
0

Blackanlag skall enligt upppgift inte finnas i NF-rasen, men samtidigt benämner ju ofta engelsmännen både gulbruna och blacka som dun…

Hlsn Helena

~ Dimmans stuteri ~

Hovgarden
0

Albino ska väl överhuvudtaget inte finnas hos häst?

/Katja

exitingsvillemo
0

#12 nej du har helt rätt, albino förekommer inte hos häst.

Albino är en felaktig benämning på dubbelgula hästar, alltså cremello (dubbelgul med grundfärgen fux) och Perlino (dubbelgul med grundfärgen brun eller svart)

Albinos saknar helt pigment, medans dubbelgula hästar har pigment, vilken man från början inte visste.

[Scruffe]
0

Ser att detta är en väldigt gammal tråd, men tänkte komma med ett litet inlägg ändå.

Vad jag har hört så är anledningen till att de inte längre godkänner NF isabell hingstar att om man betäcker ett isabell sto med en isabell hingst är det 25% (om jag minns rätt) chans att fölet blir albino, och albino är ju inte en godkänd färg.

Detta är förklaringen jag fick av en NF uppfödare som hade en extremt fin isabellhingst som h*n skulle kastrera eftersom de inte längre var en godkänd hingst färg. Väldigt synd då den lille var en riktig snygging!

RC71
0

#14 Gulanlaget är inte större hos isabeller än hos andra hästar med gulanlag.

Gulanlag+gulanlag= 25% risk för dubbelgul.

Detta är ju bara ett bevis på hur okunniga i färggenetik många fortfarade är .

Då menar jag dom som styr moderstamboken.

Hovgarden
0

#15 Det är precis jag oxå tror det är tyvärr. man kan ju hoppas nu när genetiken går snabbt framåt attd et även når moderlandet och att de godkänner isabell hingstar igen. Vore ju bättre i så fall att säga att dubbelgula inte får föras in i stamboken… Vi förlorar ju fina hästar på detta sätt och mångfalden av färger…

/Katja

RC71
0

#16 Ja, samma problem har det varit på Irland och med Connemarorna. Men där har man inte stängt ute Isabellerna , bara betraktat dom som "farligare" än dom gulbruna Glad. Och vissa hingstar har ansetts farligare än andra pga att dom lämnat ett större antal BEC föl . För stoet har ju inget med saken att göra.. Cool

Hovgarden
0

#17 nej de är ju det, stona verkar inte ha något med saken att göra alls ^¨ även om hingstarna får fler föl, men ändå…

/Katja