Är jag för stor för new forest?
Är ca 162 cm och väger 65 kg. Är det för stort för en d-ponny new forest?
nej, föutsatt att det är en typisk och de brukar ju vara viktbärande och lite grövre, sedan beror det ju på din utbildningsnivå.
Jag tycker att du ska satsa på en storhäst iom din längd.
Vet inte hur gammal du är heller. som #1 sa beror det även på vad du kan och inte kan! :)
Är vuxen och ridit sen jag var barn men känner mig pga långt uppehåll ändå som nybörjare. Vill ha en skogsmullehäst. Jag har ganska korta ben och upplevs som liten vuxen och vill ha en häst som jag lätt kan komma upp på och där fötterna hamnar där de ska
… Kan mkt väl tänka mig ponny om jag inte är för tung. Vet inte vad gränsen går…
Det finns ju grövre ponnyer, och du är inte för tung enligt mig.
Islandshäst kanske ;)

#3 Eftersom du är vuxen tycker jag du är perfekt för en NF-ponny!
NF är ju både finast och trevligast av alla raser, men annars så finns det ju connemara, ridponny/sportponny, arab, fjord, island och en handfull andra raser som passar din storlek och det du verkar vilja göra. Om du -bara- ska rida i skogen så behöver du ju inte oroa dig för "ponnygränsen". Köp en övervuxen ponny så blir den betydligt billigare än "inom ponnymåtts"-dito.
Ett annat alternativ kanske kan vara att börja rida igen på ridskola/medryttare/ta lektioner hos en kompis med häst innan du bestämmer dig, så får du chansen att komma igång och samtidigt fundera på vad för häst du vill ha lite extra länge. Dessutom är du inte nybörjare igen, när du ska provrida….
-----
Skillnad om du är ungefär 15-17 år, då måste du ta beslutet om du
1) vill tävla "på riktigt" och
2) tänker växa mer på längden/bredden :D
-----
Jag är vuxenryttare på (ung)ponnyer, kat D. 164 cm och 64 kg. Skulle aldrig kunna ratta runt en stor storhäst, mina ben når knappt runt mina ponnyer. Har ridit storhäst (hbl) kanske en handfull gånger i mitt liv. :)
Idag får du ju tävla även icke-ungponny i avd. B. Tack vare förhöjda licenskostnader för ryttare och häst finns numer en handfull CL/pay and ride/pay and jump/pay and cross/programridning/banhoppning per helg i varje distrikt att åka på. Kostar mindre och ingen bryr sig om ålder.
Lycka till, och meddela här vad du skaffar!

Jag tycker inte heller att du är för stor för new forest. jag är oxå vuxenryttare på new forest även om jag iof är väldigt liten. det är en trevlig ponny som är väldigt allround. Ponnyer ä ofta hållbara och friska oxå :)

En stor Dponny hade jag satsat på. Rider själv bara ponny är 161 cm väger ca 52 och rider från stora Bponnyer upp till D.
Lycka till!