Braamhoeve Norma
Är det någon som kan hjälpa mig med lite info om hennes stam. Är det "bra" stam på henne? Jag är inte så insatt i Holländska stammar. Hon är e.Ralph u.Braamhoeve Carola ue.Braamhoeve Werner.
Tacksam för all info:)!

Mer om Ralph hittar du här :)
#1 Ja, jag såg det
.
Nu har jag fått hem Norma, en trevlig o välutbildad ponny som jag hoppas att min dotter skall kunna rida. Men tanken att ta något föl på henne finns ju också….Är det någon som kan hjälpa mig lite? Hon har ett Holländskt pass, vet någon hur man gör för att registrera henne i Sverige? Jag vet också att hon har GW blod. Hur får man reda på hur många % det är? Måste hon rastypas på något sätt för att bli godkänd new forest i Sverige? Kommer hon att vara godkänd som avelssto efter 2012? Jag är så osäker på hur det här med GW blodet fungerar…..Tacksam för hjälp

Vilken trevlig ponny!
Om jag har räknat rätt har jag fått fram att hon har 6,25% GW, då hon har GW två gånger i femte generation.
Jag tycker att det är enklast att räkna 'bakifrån', utgå från att Golden Wonder är 100% GW, hans avkommor får då 50% GW, nästa generation 25%, nästa 12,5%, nästa 6,25%, nästa 3,125, nästa 1,5625% osv. Tänk på att vara uppmärksam på att GW ofta förekommer flera gånger i Holländska stammar. Jag har ett sto med GW fyra gånger i härstamningen, hon ligger på drygt 8%, desutom har jag en dotter till Dennie, så där är det GW som farfar, och min ponny har alltså 25% GW.
Rastypningen är bortagen.
Om du använder hingstar med lågt GW-inslag eller som är GW-fria så skall både ditt sto och hennes avkommar kunna föras in i rasens grundstambok avd.E
Hlsn Helena, medarbetere på New Forestponny.ifokus
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
#4 Tack för svaret
Vet du hur man gör för att registrera henne i Sverige?
#5 Betyder det att hon efter 2012 inte längre är godkänd för new forest avel?
Hade det blivit en godkänd new forestavkomma om hon betäcks med Aristocrat? Avkomman borde väl få under 6,25% GW.

Om ponnyn har 6,25 % GW är det inga problem vidare framöver heller, om avkomman bara får 6,25 % GW eller lägre.
Det är ston som har ÖVER 6,25% som inte längre kan få avkomma berättigat att införas i E-avdelningen.

Registrator i Svenska New Forest föreningen hittar du här:
http://www.newforest.se/styrelse.asp
Om ditt sto har 6,25 % GW och betäcks med Miclas Aristocrat får avkomman ca.5,27 % GW.
Då hoppas jag på det bästa, att hon har 6.25% GW blod och därmed är godkänd new forest även efter 2013.
På ett sätt är det bra att stamboken stängs. Då behöver man inte fundera på % längre utan de som finns i stamboken är ok att använda 

Hon ser trevlig ut!
Hej , Hur är det med Norma ? :D
jag har varit fodervärd på henne förut :P
sensommaren 2009 :D

Nu är jag inte säker än, men jag var och tittade på hoppträningen igår i ridhuset där jag står uppstallad och de provade då ridskolans nya ponny på hinder första gången.
Det skulle vara en Norma, 17 år, import och new forest, hon är brun med vita tecken. Jag har bett dem kolla passet för hennes fulla namn men jag misstänker att det är Braamhoeve Norma de har köpt! Du har inte kvar henne Nina?
Hon skötte i alla fall hoppningen strålande, pigg liten dam. De hoppade inte så många språng eller särskilt högt då hon bara varit igång i tre veckor men hon såg trevlig ut. Jag återkommer när jag fått besked om det är hon.
Hälsningar Eva, medarbetare på New Forestponny ifokus

Jo visst var det Braamhoeve Norma som de köpt. Hon är alltså blivande ridskoleponny nu på en liten privat ridskola ca en mil utanför Halmstad. Hon är lite långhårig och omusklad då hon inte varit igång men de är väldigt nöjda med henne så här långt. Jag ska försöka ta lite bilder på henne vid tillfälle och lägga ut men det kan nog dröja ett litet tag.

Nu har jag lyckats ta ett kort på henne när hon startade KM i dressyr. Vad jag har förstått är de nöjda med henne så här långt. Det jag har sett har varit trevligt, en ponny med egen motor som de lite större flickorna på ridskolan kan ha mycket glädje av (ridskolan har annars mest mindre ponnyer)