New Forestponny iFokus

New Forestponny

Etikett: 00-allmänt
Läst 2826 ggr
[tjejensomlovemarsvin]
1

Min jobbiga ponny

Hej!

Jag har min första ponny. Hon är en 17årig D-ponny (nf). Jag FICK henne av min ridskola då hon inte passa i verksamheten. Men jag har fått J*VLIGT mycket problem om man får säja så. Hon är mega snäll i hanteringen o.s.v. Men i ridningen är hon vresig, bestämd och almänt "jag vill inte". När vi t.ex rider ut vänder hon hemmåt och… jag vet inte hur jag ska förklara det, men drar upphuvudet och lyssnar inte på min hand samt backar när jag väl fått henne åt rätt håll. Hon steressar upp seej då också eftersom jag blir iriterad elr arg. Jag vet inte hur detta ska lösas.

Sen på banan är hon… "sur". Hon blir arg när man driver och lyssnar inte alls ibland. När hon tröttnar drar hon ner huvudet och springer mot stallet. Paddocken jag rider i är EXTREMT liten. Man kan inte ens gallopera i den. Men jag har ändå försökt på någon lång sida ibland  att fatta gallop men… nej hon sparkar bakut.

Hennes muskler har försvunnit tillsammans med fettet… Jag ee så trött just nu.

Någon som har tips??

Hovgarden
0

Hej! Låter väldigt tråkigt :(

Men hon kan ju ha ont, i ryggen eller i munnen. Är då paddocken liten kan det bli extra jobbigt för henne.

Vissa hästar är väldiga flockdjur och kan tyvärr vara dumma när man rider ut om man rider själv. Har du provat rida med sällskap?

Det är ju bra att hon inte är fet, men hon behöver en bra foderstat för att kunna bygga muskler oxå :)

Hästar gör sällan saker för att vara rent elaka så jag skulle föreslå antingen att en veterinär kollar henne, eller en equiterapeut.

Vad har hon för foderstat nu?

Lycka till!

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

sallberglina
1

Hej!

Varför passade ponnyn inte in i ridskoleverksamheten, kom det plötsligt eller var det något som utvecklades med tiden?

Att hästar är "dumma" vid ridning tror jag ofta beror på att de har ont någonstans, ex. att sadeln inte passar så bra eller att bettet gör ont i munnen. Personligen så anser jag att en häst aldrig är dum, utan att det mesta har en orsak eller beror på ett befäst felaktigt beteende av någon orsak.  

Har ponnyn gått i ridskoleverksamhet så är den van att ridas med andra hästar, och då kan det bli lite ensamt att rida ut själv. Har du några andra som du kan ha med dig på ridturen? Kanske räcker det med att en vuxen följer med och går eller cyklar?

Om musklerna försvinner så behöver foderstaten kollas upp och korrigeras. Grovfoder (hö, hösilage) är det viktigaste i en foderstat och ponnyer av denna ras behöver sällan mycket kraftfoder. Ett tips är att begränsa energitillgången och ge mer protein. Äter hästen som den ska? Trivs den i sin tillvaro, med sina hästkompisar?

Kolla gärna upp hästens tänder hos en hästtandläkare och veterinär, för att veta att hästen kan äta ordentligt och tillgodogöra sig maten samt inte har ont av något (bett, sår, tryckskador, tandfickor m.m.).

Ta gärna hjälp av vuxna som har hållt på med hästar länge. :)

[tjejensomlovemarsvin]
0

Tack för svaren!

Just nu äter hon 8kg hö om dagen. 4kg på kvällen, 3kg till lunch och 1kg till frukost. På kvällen äter hon även kraft. 4dl fibergi, 1dl kraft Muskel, 1dl mineral och ett halvt pump B vitamin.

Hon är väldigt "dum" mot andra hästar o.s.v.

Problemet fanns på klubben också och det var därför jag fick henne. Men problemet var värre på klubben antagligen för att hon inte gillade den miljön. Men det jag funderar på är om hon kanske har magsår?

Satte meej och läste om anledningar till att hästar blir stressade eftersom jag tror att det är det hon är. Hennes betende såg exakt likadana ut som symptomen för lindrigt magsårFörvånad

[tjejensomlovemarsvin]
0

Tänkte bara säga också att mamma elr pappa ofta är med på uteritter men hon hittar på samma saker…

Hovgarden
0

Ang fodret så skulle det nog vara bättre om du kunde ge henne åtminstonde 2 kg på morgonen, är hästens mage tom för länge kan de få magsår. Bättre att försöka ge lika stora portioner under dagen ev lite mer på kvällen. Man brukar säga att från hon ätit upp det sista ska det max gå 5 h innan hon får mer (om hon inte har fri tillgång på halm som hon kan äta). för att förlänga ättiden finns det speciella fodernät man kan köpa som gör att det tar längre tid för hästarna att äta upp vilket ger färre timmar med tom mage :)

En annan sak man kan tänk apå med hästar som får magsår är att ge kraftfodret när hästen har ätit sitt hö en stund, då har salivproduktionen kommit igång vilket är bättre för magen. När hästen äter kraftfoder bildas inte lika mycket saliv. Saliven gör så att det blir bra pH i magen :)

Har hon någon hästkompis eller annan kompis där hon bor?

Människor spelar tyvärr ingen större roll i hästens sociala miljö, tex när du rider ut är oftast en annan häst mycket bättre. Jag brukar gå med min ena ponny men vissa dagar är hon helt omöjlig och vill bara vara med sin flock. Andra dagar duger jag…

:)

/Katja

sallberglina
0

Jag har sådana hönät och de är väldigt bra! Har till båda mina ponnyer och de äter minst 3 gånger så länge i dem som när de kastade i sig maten tidigare. Jag har nät både i boxarna och ute i hagen. Glad

http://www.caisasshop.se/

[tjejensomlovemarsvin]
0

#5 Okej, men det är det att de som äger stallet inte ger med sig så lätt. Jag har föreslagit att öka hömängden men de tycker att de skulle ta för mycket tid. Aså om de äter inne på morgonen…

Hon går ju såklart med andra hästar o.s.v men hon är ***** bitchig mot dem. Hon sparkar om det kommer LITE för näraRynkar på näsan Men hon är alltid snäll från marken att hantera. Hon är också snäll om hon får rida sin favorit stig i skogen. Men det är ju inte kul att bara kunna rida på en och samma stig hela tiden.

Jag rider aldrig ut med någon annan dels för att de andra hästarna bara rids ibland och då i paddocken. Men också dels för att hon är extremt bitchig mot vissa hästar på uteritter…

Hönät låter som ett bra alternativ men då är det ju deras tid igen…

Snart kan de ju gå i beteshagarna men innan dess kan det ju om det nu är typ ett magsår bli värre Gråter

Hovgarden
0

Det låter inte alls bra, bättre att de ger hästarna ute om de tycker det tar tid, magsår hos häst är allvarlig (om det är det) och kan orsaka död. Om du misstänker att din häst har magsår tycker jag du sak ta ut veterinär som får undersöka detta och så får veterinären ge utfodringsrekommendationer, om de inte lyssnar på er…

/Katja

[tjejensomlovemarsvin]
0

Jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Ibland tror jag absolut att hon har magsår men just nu tor jag det absolut inte. Har den senaste veckan funkat jätte bra med ridningen. Nu mera får hon 2kg morgon, 3kg lunch och 4kg kväll. Kraftfoder staten är orörd. Skulle dock inte säga att jag tror det är maten som gjort henne lugnare.

Låg en kväll o funderarde på allt med Hedvig o fick en mega super ide om hur jag ska hantera hennes stress i ridningen: Det funkar super bra. Riktigt nöjd över min fina lila ide ;) Nu funkar det bättre än innan, kan inte säga att det är helt löst för då skulle jag ljuga men som sagt, bättre.

Hovgarden
0

Hur går det för dig med din ponny?

/Katja