New Forestponny iFokus

New Forestponny

Etikett03-avel
Läst 1494 ggr
AnnaLundin
0

stambokföring?

Frågar här i stället för att leta i storeglementet nånstans…

Jag kommer överta två äldre NF-ston, båda visade på treårspremiering med klass 1. Efter detta har de i princip inte gjort något alls, en av dem har en registrerad avkomma och den andra har fått "en oäkting" efter en tjuvbetäckning.

I mina andra raser (shetland och halvblod) räcker det numera med att de är visade som treåringar, man kan stambokföra dem på det resultatet. Är det likadant med NF? Eller måste de visas igen för att få RNF-nummer? Lever regeln om att de måste ha fått föl för att kunna stambokföras kvar i rasen, eller är den borttagen?

(jag berättar mer om mina flickor när jag fått hem dem…)

Foresta
0

Det räcker med att du skickar in en kopia på passet (det brukar vara sida 1, härstamningssidan och signalementsbeskrivningen), mätintyg utfärdat vid lägst 3 års ålder (mätningen som gjorts på treårspremieringen är ok) och en kopia på exteriör-bedömningsprotokoll utfärdat vid lägst 3 års ålder av godkänd premieringsförättare. De behöver alltså inte haft föl.

Stambokföringsavgiften är 250 kr.

Mer info finns på SNF's sida http://www.newforest.se/stambokforing.asp

Hlsn Helena, medarbetere på New Forestponny.ifokus

~ Dimmans stuteri ~

AnnaLundin
0

Tack!

Ska bara se till att de får sina pass först, damen som har dem nu har totalt missat det där med krav på pass på alla hästar….

Sen får jag väl hoppas att hon har kvar bedömningspruttokollen, annars är det väl bara att visa dem igen antar jag.