Vikt på eran D-ponny?
Hur mycket väger eran D-ponny?
Vi har ett d-ponnysto som är en hälften halvblod och hon är idag överviktig och väger 500kg…… Vi har testat det mesta men nu har vi räknat ut exakt foderstat och vi ska köra in henne så nu bannemig ska hon bli i bra hull..
Hur gör ni för att hålla era hästar i trimm (om dem är lättfödda)

Av mina New Forest D-ponnyer som jag har vägt så var vikten följande: en på 375, två på 395 och en på 404 kg.
Ingen överviktig där, men dom är alla av lite lättare New Forest typ 

med en bra foderstat och motion får man ordning på feta ponnyer ^^ :) Glöm inte att halm av bra hygienisk kvalitet även kan användas som fodermedel :) De måste ju äta någonting då de är gjorda för att äta 17 h per dygn :)
Vi har räknat ut en exakt foderstat åt henne och hon får "fri tillgång" på halm av bra kvalité. Vi hoppas att med hjälp av körningen så kommer hon få bättre kondition och bli i lite bättre trimm! Vi kämpar på!
Men hur mycket är standard vikten för en maxad D-ponny av den lite grövre modellen hos new forest hästar?

Vet inte men jag skulle gissa 400-450 kg, rätta mig någon om jag har fel :)
Det går ju att mäta med ett viktband och se hur mycket hon väger :) Sen är det ju alltid individuellt hur hästen ser ut om den behöver "banta" mer eller så :)

Jag har vägt en maxad nf till 483 kg då hade hon en del övervikt men inte extremt. Djursjukvårdaren såg lite förvånad ut när vikten kom upp, trodde inte det skulle vara så mycket. Skulle tro att hon kanske väger 450 idag men det är en gissning.
Jag håller koll på hullet och känner henne över revbenen varje vecka. Märker jag att hon är på väg upp så minskar omedlebart maten litegrann. Hon rids också regelbundet, målet är att hon ska motionera i alla fall varannan dag. Ger i stort sett inget kraftfoder, bara lite krubbskrammel för att kunna ge så mycket hösilage som möjligt så det räcker en stund. Står på halm men det har varit svåra halmår de senaste åren, svårt att få tag på bra kvalitet i alla fall i våra trakter.
Hälsningar Eva, medarbetare på New Forestponny ifokus
Ja vi har vägt henne på lastbilsvåg och då stod det 500kg +- 20kg kanske.
Men det syns att hon ska ner i vikt, man känner knappt revbenen! haha, tjocka ponnyer är det värsta som finns! haha
Skulle jag gissa så skulle man nog lätt få bort 50-70kg på henne!
Min överväxta New Forest (som är väldigt grov) väger runt 400 kg i dagläget. När han var som mest vältränad vägde han 380 kg om jag mins rätt. Han är ca 148-152 cm i mankhöjd. Lättgödd, men går på magert bete = inte så mkt gräs. Foderstat kan skrivas ned vid intresse. Bilder kan också skickas. Han påminner om en Welsh Cob eller Nordsvensk i utseendet, då han har väldigt stort huvud och hals.