New Forestponny iFokus

New Forestponny

Etikett03-avel
Läst 1643 ggr
Saiipz
0

Frågor kring föl

Nu har jag länge funderat på att skaffa föl, och nu som åren gick kom vi fram till att detta nog är det sista året hon kan bli gravid innan det börjar bli lite "försent" (p.g.a hennes ålder.)

Jag har lite frågor ang detta med föl:
- Hur mycket brukar kostnaderna ligga på? (med veterinär, försäkring, osv. bortse från hingstkostnaden)
- Vad ska man leta efter hos en hingst?
- Hur mycket kunskap skall man ha?

Frågot tillkommer nog med tiden. men skulle vara väldigt tacksam om ni som haft föl kan ta er tid och svara :)

Varje chans är en risk. Varje risk är en chans..

Hovgarden
0

Veterinärkostnaderna beror ju på om du ska seminera ditt sto eller bara ultraljuda. Man måste ju inte ultraljuda, men då vet man säkrare om stoet är dräktigt :) Man kan ha fosterförsäkring och sedan vanlig fölförsökring. Kostnad beror på hur mycket man vill ha hästen liv och veterinärvårdsförsäkrad, bäst är att kolla med sitt försäkringsbolag :)

Att välja hingst är väldigt roligt! Förutom att de inte ska vara nära släkt så bör inte sto och hingst ha samma brister. Vad ska föelt användas till kan man fundera på oxå :)

Om man ska ta föl på sitt sto bör man ha goda hästkunskaper och någon att rådfråga. Man kan alltid lära sig på vägen, men man bör veta endel om hästhantering :)

Hoppas det gav dig lite svar :) Fråga gärna mer och om någon kan komplettera mitt svar så är ni varmt välkomna :)

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Karinpe
0

Mitt tips är att fråga någon som kan rasen och känner ditt sto när det gäller hingst. Att ha en "husveterinär" som faktiskt kommer att dyka upp då du ringer är också ett bra tips.

Välja hingst är spännande men tänk också på att det ska vara god hästhållning på betäckningsstationen och "humana" (!) betäckningsmetoder, och i övrigt seriöst. Kom överens innan om vad som gäller om stoet inte blir dräktig på första/dräktig i år osv.

Föl är roligt och dom är söta och mysiga. Finns ett par böcker som är ok, annars kolla -det andra stora hästforumet- och välj att använda dig av de metoder du tycker verkar vettiga.

Lycka till!

Saiipz
0

#2 Min ponny är en korsning från Irland. Men vi tror hon är någon connemara/ arab blandning.
Tänkte eftersom de förra ägarna tog några föl på henne kunde jag hört med dom, men de svarar inte på mail/ när man ringer.

Okej tack!

Varje chans är en risk. Varje risk är en chans..