Annons:
Etikett05-hästhälsa-och-hästhållning
Läst 3739 ggr
sallberglina
2010-10-28 22:18

Frostgräs

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har funderat på det här med frostigt gräs en tid nu, då jag hört att det ska vara lite "farligt" för hästarna så här i början. Jag har sökt lite efter vad bakomliggande orsak till detta skulle tänkas vara, men har dock inte hittat mycket bra information. Själv håller jag koll på mina hästar i början av frostperioden, men jag har inte märkt av någon skillnad på någon av dem.

Vad tror ni om detta?

Annons:
Annette
2010-10-28 22:44
#1

Fruktanhalten är hög i frostnupet gräs.

sallberglina
2010-10-29 00:09
#2

Som i? Och varför?

Annette
2010-10-29 00:38
#3

Vad menar du?

bunnyheart
2010-10-29 10:34
#4

Lägger ett litet hovavtryck här!

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

                   "För världen är du någon,

                               men för någon är du världen."

solvindensponny
2010-10-29 11:29
#5

Det är fruktanhalten som är farlig när det gäller fång!

Därför kan det vara bra att vara försiktig med frostgräsetGlad. Fångrisk alltså!

sallberglina
2010-10-29 12:51
#6

Okej, tack för förtydligandet #5. Har inte hört ordet fruktanhalt tidigare. Har det med energin i gräset att göra?

Annons:
Nellan
2010-10-29 15:02
#7

Fruktan är en vattenlöslig kolhyderat, du kan läsa mer om fruktan  här http://www.lillhagna.com/_info/fakt_om_fruktan.htm

Förutom fångrisken vid frostgräs finns en kolikrisk för hästar med känslig mage, speciellt om de kommer ut och äter gräset med tom mage.

Hälsningar Eva, medarbetare på New Forestponny ifokus

sallberglina
2010-10-29 15:21
#8

Tack #7, då förstår jag. En kraftig energiboost alltså.

Har ni märkt något på era hästar?
Mina äter både hö och kraftfoder innan utsläpp på dagarna och jag har inte märkt något överhuvudtaget, men jag behöll betesreduceraren på ponnyn (inte av sjukdomsrisk) för säkerhetsskull de första frostmornarna.

bunnyheart
2010-10-29 17:22
#9

#8 Bra att de äter så pass mkt innan de släpps ut. Nora äter också frukost innan hon släpps ut och det är bra så att hon inte slänger i sig maten och får fång/kolik.

/Johanna, http://finanora.blogg.se

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

                   "För världen är du någon,

                               men för någon är du världen."

Nellan
2010-10-29 20:03
#10

Min är känslig för frostgräs. Nu i höst har det gått bra men jag har då också sett till att hon har begränsad tillgång på gräs när det varit frost. Nu är hagen så nedbetad som hon kan inte få i sig speciellt mycket så nu vidtar jag inga speciella åtgärder. Hon får en riktigt rejäl hösilagefrukost i hagen när hon går ut, ingenting i boxen före. Vår stallägare släpper nämligen ut dem runt halv sex - sex på morgonen så då får det bli frukost utomhus.

De allra flesta hästar klarar frostgräset bra, det gäller att identifiera dem som inte gör det…

Hälsningar Eva, medarbetare på New Forestponny ifokus

sallberglina
2010-10-29 21:52
#11

#10 Är din känslig i övrigt också? Tror inte mina skulle äta hö ute på morgonen om de hade gräs kvar. Min häst äter inte ens lunchhöet, trots att det inte alls finns mycket kvar att tugga på. Dessutom är det inte alla mornar hon äter hö innan hon går ut. Lite knepig dam!

Nellan
2010-10-30 10:44
#12

Nej min är inte känslig i övrigt. Hon lägger tex alltid fina bollar, tror knappt jag har sett henne vara lös i magen och hon har aldrig haft kolik.

Men för ett par år sedan så kom det en sen nattfrost i maj helt oväntat. Det var en fin vår så våra hade gått ute dygnet runt i vinterhagen ett tag. Nu skulle vi byta till en mellanhage inför sommarbetet då maten i vinterhagen var slut pga torka. Vi släppte över dem under eftermiddagen och på natten kom så frost. Dagen efter var hon dålig och diagnosen blev fång. Ytterligare en dag senare blev en häst till dålig i fång. Båda blev snabbt bra och jag röntgade och hon hade inga rotationer och det blev ingen fångrand.

Sedan dess har jag varit mycket försiktig. Hon får inte bli fet, hålls i god kondition och får inget godis eller annat onödigt foder. Hon går på gräs men i begränsad mängd och med försiktighet vid tex hagbyte och vid väderlek när gräset är farligare.

Hälsningar Eva, medarbetare på New Forestponny ifokus

sallberglina
2010-10-30 13:35
#13

#12 Okej. Ja det kan gå så fort! Min nuvarande 2-åring fick ju kolik helt oväntat en gång och var jättedålig. Antingen fick han tag på något i hagen eller så åt han en kattleksak (han äter allt). Han blev bra som tur var, men det är så otäckt!

Annons:
Upp till toppen
Annons: