Annons:
Etikett04-avelshingstar
Läst 3066 ggr
AnnaLundin
2012-05-26 22:28

NF-hingstar i småland med omnejd?

Jag blev lite hastigt och lustigt med NF-sto, som är tänkt till avel. Det är en ny ras för mig, så jag är inte särskilt insatt i var hingstarna finns.

Nägon här som kan hjälpa mig att tala om vilka hingstar som finns i Småland och dess närhet, så att jag kan se om det finns någon grabb som passar mitt sto utan att jag behöver åka runt halva landet?

(jag är väl insatt i avel i övrigt, så jag behöver inga andra råd…)

Annons:
Nellan
2012-05-27 12:21
#1

Det finns i alla fall ett par hingsthållare i Småland, det är ett ganska hingsttätt län med new forest mått mätt. Får tänka nu, vi har

Gullabos stuteri i Torsås. Har hingstarna Gullabos Herkules, Gullabos Camus och Gullabos Heptan. Heptan har inte varit i avel de senaste åren, vet ej om han är det i år.

Stackarps stuteri i Annerstad utanför Ljungby. Har hingstarna Rodlease Dancing Gold, nygodkända Mallards Wood Flashlight, Hoppenhofs Jop samt Stackarps Denver. Jop är väl ute och tävlar en del i dressyr vet inte hur mycket han kommer att betäcka, såg att de inte löst licens på honom än men på de andra tre.

Torpalyckans stuteri i Ingelstad. Har hingstarna Torpalyckans Peerfect, Stackarps Peer-Boy, Wellhouse Willum (ihop med Åstratorp), nygodkända Driftbrogårds Shadowfax (ihop med Cristall vet ej var han ska stå)

Åstratorps stuteri i Holsbybrunn har Wellhouse Willum (ihop med Torpalyckan) och Åstratorps Mowitz. Mowitz tävlar en del i dressyr är osäker på om han betäcker i år, har inte löst licens än.

Norrhaga stuteri i Tenhult har Lunnalyckans Tacado.

Det är dessa smålänningar jag på rak arm kommer på, kan finnas fler som jag missat men då kanske någon kan komplettera. Sen finns ju förstås en seminhingst också genom Dimmans Eros där geografin spelar mindre roll.

Hälsningar Eva, medarbetare på New Forestponny ifokus

AnnaLundin
2012-05-27 21:01
#2

Tack för ditt svar!

Hovgarden
2012-06-18 16:24
#3

Silverlea Sunseeker finns utanför Tranås, hurvida det är småland vet jag inte. Kanske är mer östergötland eller?

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

AnnaLundin
2012-06-19 10:29
#4

Tranås ligger i småland, Glad fast precis vid gränsen mot östergötland.

Båda mina ston är e C. Avocado, så Tacado går ju bort direkt. De övriga ska jag kika mer på. Funderade ett tag på att låna hem en hingst, men jag har nog Oskyldig bestämt mig för att hoppa över det i år, jag har helt enkelt inte tid att hålla hingst i sommar. Rynkar på näsan

Film från första dagen hemma, med nyverkade hovar…

Hovgarden
2012-06-25 12:43
#5

VA har du två ston e Avocado, nu blir jag avundsjuk! :)  Snygga ston :)

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Upp till toppen
Annons: