Annons:
Etikett11-god-morgon
Läst 2773 ggr
Nellan
8/27/12, 6:19 AM

God morgon 27 augusti

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

God morgon!

Då var det måndag morgon igen och dags att gå till jobbet om någon timme. Vi har lågsäsong på jobbet nu vilket är jätteskönt, har att göra men ingen stress. Vi har det ju annars rätt stressigt en stor del av året (jag jobbar med redovisning/revision)…

I helgen besökte jag stuteri KL där Västruss hade utställning som omfattade russ, shetland och new forest. Där var inte jättemånga new forestar med men de som var där var väldigt bra. Jag passade även på att besöka hagen med avelsstona samt förstås klia lite på Fixe och Jazz KL. Jazz var med på utställningen och blev BIR, var i ett strålande skick, Fixe ställdes inte ut tyvärr så jag lyckades inte få så mycket bilder på honom. Försökte höra mig för om jag kunde få någon att ta ut honom för fotografering men de hade för mycket med utställningen just då och jag hann inte stanna till det var slut då vi var bortbjudna på kvällen och jag måste hinna till min egen häst innan med.

Men jättetrevligt var det i alla fall och fint väder. Och roligt att få se Elitpremierade Loella som jag inte sett förut. Hon är 21 år nu och hade sitt 13-e föl vid sidan ett sto e Fixe. Hon ställdes inte ut men jag fick tillåtelse att besöka hagen. Fixefölen var väldigt trevliga, speciellt Inkas hingstunge var en riktig pärla.

För den som är intresserad av att se bilder på stona från KL så har jag uppdaterat mitt pixboxalbum med stambokförda ston, länk finns i länksamlingen under new forest nyttigt.

Hälsningar Eva, medarbetare på New Forestponny ifokus

Annons:
zansett
8/27/12, 8:23 AM
#1

Fixe kommer nog snart att åka hem och då kan du åka till min syster i Dotetorp och fota honom. Han är ganska tunn nu i slutet på avelssässongen en han brukar hämta sig fort när han kommer hem. Min syster har 2 fixeföl hemma + en 1-åring. Jag har Fixy en 1-åring och 3 föl e.Fixe hemma om du vill titta. Jag bor bara 1 mil från Kurt.

Hälsningar Monica

Ps Loella har även ett 1-årssto e. Fixe som Kurt är väldigt nöjd med. Ds

Nellan
8/28/12, 5:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Det hade varit jätteroligt! Det var inte riktigt så långt att köra som jag trodde och det är alltid kul att titta på ponnyer. Jag har inte varit ute så mycket på senare år som jag var förr så då uppskattar man ännu mer när man kommer iväg. Åker mest på sånt som är i närområdet.

Jo, de sa att Fixe lätt föll ur när han betäckte och jag såg ju på honom hur rastlös han var. Båda två hade ju fri tillgång på hö, Jazz stod gärna och noppade i sig lite medan Fixe trampade runt. Då blir det ju lätt att kilona rasar lite. Men det är jättekul att han har använts lite nu på ålderns höst!

Var det någon av din systers ston jag såg i en hagen hos Kurt, fast då visste jag inte vilka det var? Jag gick förbi en hage med två ston bakom stallet och fick veta att det var betäckningsston hos Fixe och har senare fått dem identifierade som Pirelli och Esse Bronzett. Pirelli på bilden.

Hälsningar Eva, medarbetare på New Forestponny ifokus

Nellan
8/28/12, 5:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Ha och där ramlade en medalj in, Tuppen Glad de är lite söta de där medaljerna man kan få här på sidan. En kul grej tycker jag.

Här kommer en bild på Inkas fina Fixeföl.

Hälsningar Eva, medarbetare på New Forestponny ifokus

zansett
8/28/12, 12:32 PM
#4

Min syster äger Pirelli och Bronzett är min. Jag köpte henne 2010 men hon tog sig inte då utan det lilla stofölet vid hennes sida är hennes första föl. Inte dåligt för en 21-åring. Även den lilla är e. Fixe och ska heta Fixett. Var bor du någonstan. Jag har flyttat till Skene och min syster bor ganska nära Tjolöholms slott. Hon hade tyckt att det var jätteroligt om du ville fota Fixe.

Hälsningar Monica

Nellan
8/29/12, 6:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag bor i Halmstad. Så roligt att du fick tag på Bronzett när hon avslutat sin tävlingskarriär. Visst är de fantastiska stona, först tävla i många år och så en ny karriär som mamma på ålderns höst. Kul också att du fortsatt Esses namntradition på stofölen med Paintboxar och -ett ändelsen. Det är lite roligt när man redan på namnet kan höra vilken stofamilj de kommer från.

Här en bild på lilla Fixett.

Hälsningar Eva, medarbetare på New Forestponny ifokus

stutericellys
9/11/12, 6:35 PM
#6

Den var jättefin Inkas föl!!Vem är mamman efter?

Hälsn Åsa

Annons:
Nellan
9/12/12, 7:00 AM
#7

Mamma Inka är en i den stora syskonskaran e Rodlease Dancing Gold u Loella (ELIT) - Fredriksbergs Chopin, således en helsyster till hingstarna Galant och Jazz KL.

Hälsningar Eva, medarbetare på New Forestponny ifokus

zansett
9/12/12, 8:54 AM
#8

#5 Jag har även anammat traditionen att fölets namn börjar på samma bokstav som pappans namn. Jag tycker också att det är trevligt med den traditionen.

Upp till toppen
Annons: