Annons:
Etikett04-avelshingstar
Läst 1421 ggr
hippoteket
2013-02-17 01:33

vilken hingst?

OM jag söker en hingst till mitt sto, där följande kriterier är viktiga - vilken hingst är det då jag söker?

  • Stabilt temperament
  • Utmärkt halsansättning (helt utan minsta tendens till underhals, grov eller låg ansättning)
  • Bra galopp
  • Mkt god fertilitet
  • Tillgänglig via naturlig betäckning, boende i götaland

Tacksam för några tips på hingstar som jag kan gräva vidare på för att hitta rätt grabb till min rödhåriga tant…

(jag har i övrigt mångårig erfarenhet av avel etc, så jag behöver inga andra råd än detta…)

Annons:
zansett
2013-02-17 11:51
#1

Willoway Goldigger

Rolökke Fixe (finns ett kort på honom i tråden "gissa hingsten" 21 år gammal och fortfarande ingen grov hals) Om du tittar på Stuteri KL´s hemsida under bilder finns ett jättefint hingsföl e. Fixe och u. Inka. Det står Inkas föl under bilden.

I Linköping finns

Skattegård Porter och

Marrondales O'Connor

Samtliga dessa hingstar har ett mycket bra temperament och inga tjocka halsar. Alla fyra är också tävlade.

zansett
2013-02-17 12:04
#2

Glömde skriva att både Porter och Fixe dämpar vita tecken ifall din rödhåriga tant har många sådana. Båda verkar också bara lämna bruna och svarta avkommor.

Hovgarden
2013-02-18 10:43
#3

Vad har du för stam på ditt sto?

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

hippoteket
2013-02-18 11:21
#4

Hon är obesläktad med i princip allt, så stammen behöver man inte fundera så mycket på.
21 år och e. Casimirsborgs Avocado - Red Devil

Hovgarden
2013-02-18 11:55
#5

Åh härligt med ett sto efter avocado! Något som jag drömmer om… Jag skulle satsa på någon yngre hingst´, finns några fina som blivit godkända de senaste åren :) Har du någon bild på damen?

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Upp till toppen
Annons: