Annons:
Etikett02-new-forestponnyer
Läst 674 ggr
DixiePonnyn
2017-09-13 15:45

Hur långt avstånd mellan hindrena?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hallå alla new forestälskare där ute! Jag hyr en new forest som heter Dixie! Hon har artios i bakhasen och därför hoppar jag inte mer än 30 cm. Jag vill ju hoppa kombinationer med 30 cm hinder, men hittar inget avstånd för låga hinder i galopp!😮 Så nu undrar jag, hur långt mellanrum ska jag ha och hur många galoppsprång är lagom för henne? Jag kommer alltså hoppa en kombination med två stycken 30 hinder. Hon är en dam på 19 år och välskött och ganska välriden och musklad. Utöver artiosen är hon frisk och kry. Hon är en NW av den kraftigare typen, 146,7 cm hög. Hon tar oftast hindrena i en ganska långsam takt. Skriv gärna avstånd för många olika antal av galoppsprång. Och vad är minimum antal språng för henne att klara tror ni? Sååååå tacksam för svar! Och dela gärna med dig av egna erfarenheter, eller om du har nåt problem kan vi försöka lösa det tillsammans!❤️ Som man ser på bilden är jag en ganska lätt ryttare. Jag väger 36 kilo.

Annons:
Ängsbacken
2017-09-16 19:03
#1

Hej!
Fin ponny du har 🙂
En kombination med två hinder och ett galoppsprång emellan brukar avståndet ligga på ca. 7-7,5 meter. Med två galoppsprång emellan 10-10,5 meter.  Är hindren väldigt låga eller om hästen har kort galopp brukar avstånden vara kortare.  Detta är "tumregeln" för en storhäst, sedan brukar man säga att man tar bort 10cm för D-ponny.  
Eftersom du har en D-ponny och låga hinder skulle jag prova med 6,30-6,90 med ett galoppsprång emellan, och 9,50-9,90 med två galoppsprång.  

Lycka till!

/Stuteri Ängsbacken
Uppfödning av New Forestponnyer

Upp till toppen
Annons: