Favorithingstar
Vad har ni for favorithingstar i Svensk NF-avel? Motivera!
Ni som har ston att betäcka, vad har ni för favoriter och varför till just era ston?
Hlsn Helena, medarbetere på New Forestponny.ifokus

Stackarps Diplomat, en mer eller mindre perfekt hingst i mina ögon. Kanske blir det en liten Diplomat fölis någon gång vem vet :) inte just nu då jag har två ston e. RDG (Diplomats morfar)
Rodlease Dancing Gold Gillar ju helt klart honom då han återfinns i tre av mina fyra avelsston :) Gillar typen på avkommorna.

Esse Golden Brown RNF 188 Föll jag verkligen för när han visades som 3-åring! Utstrålning!
Skattegårds Porter RNF 156 Gillar jag också… Kanske för färgen :)
Elshofs Otto Synd och skam att han kastrerades. Har en avkomma efter honom som rör sig perfekt!
Fredriksbergs Kavat, för hans egen prestation, men mest för hans stam, där finns både Dennie, Leeds Boy och Smedhults Cavat. Allihopa är bra förärvare.
Dart Light, för sin egen prestation, för att han förärver sig ganska väl och för att han har en spännande färg (jag är ju "galen" i isabeller)
Jag har ju ett flertal avkommor efter dessa hingstar och alla utom en, är riktigt trevliga individer.
Sedan är jag spänd på vad min egen älsklingshäst Dimmanns Da Capo, ska ge för avkommor också. Att jag använder honom i avel beror på hans stam (Fredriksbergs Dizney, Smedhults Cavat, Leeds Boy och Merrie Master på fädernet och Dennie som morfar) och naturligtvis på hans färg. Da Capo kommer aldrig att kunna bli godkänd pga sitt GW-inslag som är 12,5% och för att han är isabell. Men han har ändå möjlighet att ge riktigt bra avkommor (med finfin färg). Den som lever får se.
Andra hingstar jag gillar eller tycker är intressanta , bland nu verksamma, är: Miclas Aristocrat, Jolly Roger, Miclas Activ och Dimmans Eros, utan inbördes ordning.
För övrigt måste jag erkänna att jag inte kan ett dugg om hingstar, mödernelinjer och förärvning. Men jag gillar att lyssna/läsa om vad ni andra som kan mer än jag, anser.
Helena, nu får även du berätta om dina favorithingstar. Det var ju du som startade tråden
.

#0 Jag har ju blivit alldeles kär i de hingstar du har haft på station nu de senaste åren, dvs Porter och Activ. Härliga gamla herrar båda två :)
Sen blev vävnaden i knäna ganska mjuk när jag träffade Sturevallens Gentleman och Sörbys Lotus. Jag är också väldigt förtjust i Vognmandsgårdens Akrobat :)
Hade jag hållt på men avel hade min önskelista varit ganska så lång tror jag ;)
Ha en bra dag !
Hälsningar Annica C

Du glömde väl Dizzemannen? 
# 5 Men hallå Helena, glömde du inte att berätta något i ditt senaste inlägg? Jag väntar fortfarande spänt på att få veta vilka dina favorithingstar är 

#5 Klart att jag gillar Dizzemannen
Men jag har ju "pysslat" mer med Activ och Porter än vad jag har gjort med Dizze. Dizze tycker bara att jag är en nolla och så kör han över mig *hahaha*. Kanske Activ och Porter också hade gjort om de inte hade stått uppbundna iofs ;)
Ha en bra dag !
Hälsningar Annica C

Otroligt svårt tycker jag att välja favorithingstar (om man inte får välja sina egna
) , då det är många man inte har sett alls eller inte sett på ett tag. Man vill ju tycka om själva hingsten också !
Men jag får väl säga i dag tre stycken:
Jolly Roger - för hans exteriör, meriter och förärvning
Rolökke Swallow - för meriter och förärvning, och en mycket snygg hingst. Så är han son av Peveril Probus, en av mina absoluta favoriter bland "legenderna".
Av yngre hingstar tycker jag Wellhouse Willum får 1.platsen. En härlig modern New Forest typ. Och jag har ju träffat hans far och hans broder i New Forest, och blev mycket förtjust i dom båda. Prestationshingstar som i mina ögon har den riktiga moderna New Forest typen.

# 6
Jag känner mig partisk som hingstägare/hingsthållare
Kolla istället på min hemsida vilka hingstar jag använt. 
Några hingstar som jag gillar men som jag inte använt (ännu) är Rolökke Fixe och Valentin Bello Sun, tack vare deras prestationer på hoppbanorna, och unge Miclas Aristocrat som tack vare sin härstamning och egna meriter från treårstest är mycket intressant för hopp-ponnyavel.

Just nu har jag som favorithingst Dimmans Eros då han givit mig den sötaste trevligaste lilla 2-åring, hans förstfödda avkomma vid namn Elzy. Igår var vi och löshoppade och hon hoppar kanooonbra.
En framtida favorit härstamningsmässigt är Wellhouse Willum (sett till fler än 5 led bakåt) som jag tror kommer passa bra ihop med släktingar till bla Silverlea Buckskin, Prinsen, Sörbys Lotys och Willoway Goldigger. sådana NF som jag gillar. Dessa framtida kombinationer ser jag fram emot, och hoppas att någon vill göra och ta fram.
Anna
på bilden syns Elzy
Park´s Tambour är och kommer alltid att vara nr 1 på min hingslista… Jag SKA ha en avkomma efter honom så fort han finns tillgänglig via färsk semin eller i egen hög person i Sveriga. Gjorde ju ett försök 2009 med fryst som tyvärr inte ville sig.
Som nummer två ligger just nu Wellhouse Willum som ser himla fin ut både IRL och härstamningsmässigt. Så om inte PT finns tillgänglig 2012 när Wilma ska betäckas igen så blir det WW som får stå till tjänst.
Trea ligger Hoppenhof's Raphael. Hans första avkomma finns ju här hos mig, North Hills Wilgot. En mycket trevlig och snygg fölunge.
Fjärde plats tillhör Fredriksbergs Kavat. Har en avkomma efter honom också, North Hills Wilbur. Kavat kommer jag dock inte att använda någon mer gång då jag hoppas på att få ett sto efter Wilma någon gång så att jag kan fortsätta avla…

#10 är hon gulsvart?
#12 Jag tycker att hon ser ut som en avblekbar skimmel. Grundfärgen kan ju vara någon "gul" färg….
Jättefin är hon i varje fall:)

Står att hon är mörkisabell. Tror inte hon bär på skimmelanlag så vitt jag kunde utreda av härst..

Angående färgen, #10
alltså… färgen är och har varit ett problem. Om jag inte minns fel fanns samma ponny med på någon gissafärgen tråd på Bukefalosforum för mer än 2 år sedan i inlägg av Helena G, Dimmans stuteri som äger pappan Dimmas Eros.
Jag är helt övertygad om att färgen är skimmel (avblekbar), född mörkisabell.
Ponnyns mamma Esse Getzy Paintbox är skimmel född mörkbrun. Färgen har hon "ärvt" från sin mamma Esse Beauty Paintbox, den sista avkomman undan Twiggy Paintbox, som också var skimmel.
På bilden är det samma ponny som i #10 men som föl, mamman syns bakom.
/Anna

verkligen annorlunda färg !
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

Aha intressant! Men vad kul med både gulanlag och skimmelanlag! Kommer bli spännand e att se avkommor efter henne :)

#15 Ändrar hon färg mycket på vinter resp sommar?
Ha en bra dag !
Hälsningar Annica C
Min favoritt er uten tvil Kantje's Umberto, fordi han er min og fordi han i mine øyne er den beste som finnes :-)

#20 Färgen mycket mörkare nu när vinterpälsen vuxit ut.
/Anna

Min favorit hingst är Casimirsborgs Avocado han har lämnat många fina avkommor och är flerfaldigt guldbelönad och elit premierad. Synd att han inte lever och kan verka i aveln längre. Det är en hingst som för mig hade allt! Han var underbar med stona och även emot oss människor. Jag har haft turen som fått tävla denna hingst.
Sörbys Lotus är också bland mina favorit hingstar. En underbart fin hingst.
Willoway Goldigger passar till mina ESSE ston. Lämnar lättlärda och väldigt rörliga föl med trevligt temperament.
Rolökke Fixe har en mycket bra bakdel som han verkar nedärva. Har i år fått ett jättefint stoföl e. Fixe som rör sig jättetrevligt och ser ut att ha ärvt sin fars fina galopp.
Jolly Roger en komplett hingst som jag hoppas jag hinner använda.
Skattegårds Porter kommer jag att någon gång försöka använda på mitt sto e. Goldigger och u.e Zansibar. Tror att Buckskinblodet blir jättebra där.
Åstratorps Mowitz en klart underskattad hingst. Kanske jag vågar mig på att linjeavla på Zansibar.
Ser fram emot bruksprovet för Miclas Aristocrat och Cristalls Dutch Dynamite eftersom jag gillar Kantje´s Ronaldoblodet
qtl { position: absolute; border: 1px solid #cccccc; -moz-border-radius: 5px; opacity: 0.2; line-height: 100%; z-index: 999; direction: ltr; } qtl:hover,qtl.open { opacity: 1; } qtl,qtlbar { height: 22px; } qtlbar { display: block; width: 100%; background-color: #cccccc; cursor: move; } qtlbar img { border: 0; padding: 3px; height: 16px; width: 16px; cursor: pointer; } qtlbar img:hover { background-color: #aaaaff; } qtl>iframe { border: 0; height: 0; width: 0; } qtl.open { height: auto; } qtl.open>iframe { height: 200px; width: 300px; } Är 

Hej!
För mig så var det en helt otrolig upplevelse att få se Park´s Tambour live i Sverige för några år sedan "Wow upplevelse" vilka rörelser som bara fanns där naturligt…och vilket psyke han har…men jag måste nog säga att hans son var ännu bättre Marrondalens Macintosh (FEI dressyr och MSV hoppn)…såg honom på en hopptävling i Holland vilka rörelser vilka språng OCH super psyke.Upp i bussen efter tävlingen lugnt och fint ibland andra ston
.(Har ett sto e honom Scaldia´s Fleur, men har även fått tillverkat en på fryst väg och en på naturlig betäckning med Parks Tambour under 2 olika ston. )Sen har jag ganska nydligen sett Dimmans Eros på SM och han går inte av för hackor,vilken kapacitet och har super psyke.
Jolly Roger,Darth Light gillar jag oxå mycket likaså Micals Activ(sett honom tävla MSV hoppning…hoppade som en mjuk katt över stora hinder)…
Sist men inte minst så måste jag säga att Kantje´s Ronaldo var en upplevelse att få se "live" i Holland.Har fått på fryst väg ett stoföl e. honom i år och förhoppningsvist ett till i vår.Men de är inte så ras typiska …mera "lätt sportmodell".
Ja det är prestationshingstar som ligger mig varmast om hjärtat men de måste vara lugna i huvudet…
Ps. Det var en här ovan som ville ha Park´s Tambour!???Jag vet att familjen som ägde honom här i Sveriga har frysta strån på honom kvar så det är bara att kontakta dom familjen Granswed om du vill.
Ps.Det var en bild på ett stoföl här e. Dimmans Eros här,jättefin!!
God fortsättning på julhelgen och hoppas våren kommer snart gör jag.
Hälsn Åsa Collin
Åsa! Det är jag som har PT som etta på min hingstlista… Om du läser mitt inlägg ovan så ser du att jag gjorde ett försök 2009 med fryst från förra ägaren som tyvärr misslyckades pga mitt sto blev skadat på den seminstation hon var på. Wilma kommer INTE att lämnas på varken den eller någon annan seminstation för ett nytt försök med fryst.
Om PT kommer att finnas på färskt så har jag en seminstation fyra kilometer hemmifrån som fixar allt åt mig och då kan jag bara åka dit med Wilma för insemineringarna och ha henne hemma!

Hej Marti!
Ja vad hemskt tråkigt att du har sådana erfarenheter av seminstationer.Dit jag åker är till Kolbäck i Västmanland till veterinärparet Lars och Nina Rueppstorff.De är så duktiga och proffs ut i fingertopparna.Dom kommer från hela Sverige med sina hästar dit för att få sina ston betäckta där (på andra ställen har det misslyckats…) och det är "kändis" hästar från ex hoppning OS hästar….som kommer på betäckning..
De har oerhört gott rykte om sig och "kan" sin sak.
Jag vet att Birigt och Seppo har frysta strån kvar iallafall hade de sist.Men då måste man lämna stoet kvar för då kollas de ju varannan timme el så för de skall betäckas i rätt ögonblick…så viktigt för att de skall ta sig.
Park´s Tambour el "Bobo" som han kallades finns ju nu i Finland.Kanske du kan få färska strån därifrån annars?!
Lycka till
Hälsn Åsa

Ja jag kan oxå varmt rekommendera att åka till nina om du är orolig för där behöver man inte alls vara orolig, åk dit på studie besök vet ja! Nina och Lars är väldigt måna om hästarna :)
Nu har vi ju hamnat lite OT i tråden men tack för era förslag om seminstation. Den stationen som Wilma var på är en väl ansedd sådan som rekommenderades av förra ägarfamiljen. Det är väl bara att konstatera att "skit händer" och utifrån det bestämma hur jag ska hantera ev. semin i framtiden. Mitt beslut är att aldrig nånsin lämna Wilma någonstans igen. Semin som sådan har jag absolut ingenting emot!
Jag hade även kontakt med ägarna i Finland 2009 men då skulle tösen tävla sitt sista ponnyår så färsk sperma var inte att tänka på. Nu ska ju Wilma inte betäckas 2011 utan nästa gång blir 2012 och då tänker jag kolla upp igen var PT finns och vad han eventuellt kan stå till tjänst med.